Radioplay.fi on radiotarjontaan ja musiikkiin keskittynyt nettisivusto, jonka palvelu kattaa perustietoa suomalaisesta ja kansainvälisestä radio-, ja nettiradiokentästä. Pyrimme antamaan Radioplay.fi:n lukijoille hieman pintaraapaisua enemmän aiheita kuunnella radiota, riippumatta siitä, mikä heidän suosikkikanavansa tai musiikkigenrensä onkaan. Löydät sivustoltamme laajasti artikkeleita esimerkiksi Suomen eri radiokanavista, musiikkikulttuurista, striimauksesta ja suoratoistosta, sekä myös kansainvälisten radiokanavien esittelyjä.
Radio on erityisen suosittu viestintävastaanotin Suomessa, ja itse asiassa se on vuosi toisensa jälkeen Suomen suosituin audiolähde. Nykyään hyvin suosittua on myös radiolähetysten kuuntelu jälkikäteen ja erityisesti podcastien ja radiohaastattelujen kuuntelu.
Radioplay.fi lähti paatuneiden radiokuuntelijoiden ajatuksesta saada kaikki radiokanavat kattavan ohjelmakartan vastine, jossa aikataulujen sijaan tarjolla ovatkin radiokanavat ja niiden esittelyt. Koska ihmisiä on erilaisia ja ihmisten musiikkimaku ja muut elämän intressit harvoin kohtaavat ainakaan ihan täysin, myös radiokanavien etsintä voi olla haastavaa.
Joku voi tykätä esimerkiksi Radio Novan geneerisestä mainonnasta, kun taas toisen mieleen on enemmän Radio Klassisen tarjonta, jossa ei esimerkiksi puhuta lainkaan. Koska suomalaiset radiot ovat lähtökohtaisesti todella hyvälaatuisia, ja myös ne kaikista kaupallisimmat radiot ovat esimerkiksi amerikkalaisin radioihin verrattuna todella hyvin suunniteltuja ja sisältävät ohjelmaa, keskusteluja, musiikkia ja mainoksia sopivassa suhteessa.
Toinen tärkeä syy radioplay.fi-palvelun perustamiseen oli se, että radio kattaa valtaosan suomalaisista. Kansallisen radiotutkimuksen (KRT) mukaan esimerkiksi vuonna 2016 radiota kuunneltiin keskimäärin kolme tuntia päivässä. Radiota kuunteli samana vuonna suomalaisista 94 prosenttia viikoittain, ja kolme neljästä suomalaisesta kuunteli radiota joka päivä. Radion kuuntelu ei siis katso ikää eikä paikkaa Suomessa, ja esimerkiksi 15-24 vuotiaiden suomalaisten kaikesta audiokuuntelusta yli puolet tuli radiosta, kun taas yli 45-vuotiailla radio kattoi jopa 97 prosenttia kaikesta kuuntelusta vuonna 2016.
Vaikka Ylen radiokanavat ovatkin todella suosittuja suomalaisten keskuudessa ja syystäkin, myös kaupalliset radiot keräävät paljon suomalaisia. Päivittäin kaupallisen radion kattavuus on noin 75 prosenttia Suomen väestöstä. Kaupallinen radio on pitänyt pintansa mediakentän myllerryksessä, sillä esimerkiksi vuosien 2014-2016 aikana radion kuuntelijamäärät ovat kasvaneet mainosmyynnin ohella.
Erityisesti suomalaiset kuuntelevat radiota aamuisin, esimerkiksi työmatkojen aikana. Tavallisin hetki radion kuunteluun on arkena kello kahdeksalta aamulla, jolloin enemmän kuin joka viides suomalainen on radiovastaanottimen ääressä.
Radioplay.fi Visio ja strategia
Radioplay.fi on itsenäinen palvelu, jonka visiona on rakentaa mahdollisimman yksinkertainen mutta laaja tietopankki suomalaisesta radiokuuntelusta ja radiokanavista. Tervetuloa sivustolle lukemaan mielenkiintoista tietoa parhaista radioista ja tärkeimmästä musiikista!